Ahad, 15 Jun 2014

Happy Daddy's Day

dalam hidup aku, ada empat orang officially memang orang gelar ayah atau abah.

dulu masa kecik-kecik, definisi ayah bagi aku adalah seorang lelaki kurus yang mempunyai anak dan abah pulak seorang lelaki besar dan gemok yang mempunyai anak. LOL ini serius.

Ayah saya.
dia sangat kreatif, penyayang dan hilarious. haha. pasal kalau aku tak dengar suara dia ketawa, mesti aku jadi moody. well, perasaan paling best adalah bila kita adalah punca mak ayah kita ketawa. yup. ayah aku ajar anak-anak dia berdikari. dia ajar anak-anak macam mana nak masak, kemas rumah (walaupun ayah bukan seorang pengemas rumah yang baik, lol) dan paling best bila ayah ajak berbincang. soft talk with him. ololorr hoi. kalau ayah marah pon, boleh kira dengan tangan, kadang tu dia diam je, marah letew...

Ayah saya seorang ahli sukan. dia pernah jadi couch untuk atlet renang dan dengan cara terpaksa bila tiap kali mandi laut atau kolam, ayah akan lempaq anak-anak dia ni ke tempat yang dalam. sampai sekarang pon camtu. pffftt.. dan biasa dah kalau tak minum air, muntah air tu, bukan anak ayah. muntah, menangis pastu mandi balik. LOL.

Ayah saya seorang yang supportive. ayat common ayah, "kakak taknak cuba ke?" and for sure, darah jantan gua yang mengalir di dalam badan ni meluap-luap kalau ayah tanya soalan macam tu. hahaha. lepas dapat lesen motor, aku bonceng ngan ayah, ye, kena bebel sebab kereta nak dekat baru keluar simpang. lepas dapat lesen kereta, bawak mak ayah p test drive ke KL, and yes, mati enjin atas highway pastu kena bebel. lepas ayah beli layar, ayah ajak kakak main layar. demmm best. tahun ni rezeki anak beranak, ayah bagi kereta arwah tokwan kat kakak. takpe ayah, sabauu sikit lagi. nanti kakak beli papan layar untuk ayah, kita p meluncur air kat pulau kat Sabah ye..

Ayah tanya pasal menantu. gua buat dunno je. relax ayah, akak pun tak sabar sebenarnye lahaii... =___="


Tok Latif saya.
Ini orang tua sangat garang masa muda. lani kemain penyayang alahaiii sesuai dengan namanya. bilal kamunting, suka sangat cerita pasal zaman jepun. Tok ni tak reti duduk diam, sama macam tok Saripah (mak ayah saya).. Tuhan tu Maha Adil, dulu tok susah jaga anak yang 13 orang tu, sekarang hah, macam-macam kesenangan dapat. Tahniah tok, dapat kereta baru minggu lepas... hew hewww..


Arwah Tokwan Tan saya.
Ini orang sangat kreatif. Ayah kepada ayah saya. dia ajar aku tulisan khat (sampai lani degil tak lekat pon jiwa khat kat aku, ggrr). sempat setahun aku duduk celah ketiak tokwan. best. pasal diam-diam berat mulut tokwan tu, sebenarnya tokwan sangatlah penyayang. senyuman dia, ketawa dia, tidur dia, ah, rindu. (kesat air mata). orang tua ni suka ikan masak sweet sour. masa tu aku tingkatan satu, gigih p selak buku resepi, tanya mak, macam mana nak masak sweet sour. gigih aku masak sebulan sekali, pasal nak tengok tokwan makan dengan berselera, pastu habis. tapi tokwan tak pernah puji masakan emi, hampa. tak macam ayah saya, ade aje nak dikomennye. LOL.

Semoga roh tokwan ditempatkan dikalangan orang yang soleh. Allahuma aminn.


Arwah Abah Adi saya.
Ini abah penuh rasa cinta dan kasih sayang. lembut orangnya. walaupun anak-anak kandung semua dulu kena tibai dengan tali pinggang, tapi anak yang di asuh ni, amboi kemain bawak p jalan-jalan naik motor ronda ke Parit satu ke Parit tiga.
Abah selalu bagi kata semangat. "takpa kalau tak dapat nombor satu dalam kelas, yang penting emi dah belajar rajin-rajin. emi kena balas jasa mak abah nanti".

Abah okey tak kat sana? emi doa yang baik-baik untuk abah ye.. (kesat air mata)

Semoga roh abah ditempatkan di kalangan orang yang soleh. Allahuma amiinn...


Dengan wujudkan empat raja di hati,
Aku bukan seorang puteri yang bersendiri,
kasih sayang tak jemu diberi,
Tuhan tu tahu aku diberi,
Diberikan kasih sayang yang mencukupi,
Agar aku boleh berbakti.

Semoga Allah memberikan aku kesempatan,
Untuk sentiasa berbakti,
Kepada mereka yang tulus suci,
Sentiasa mencurahkan bakti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan